Slopen, breek- en zeefwerk, asbest verwijderen, big bags vullen… Wie bij Thijssen Emans & Co het terrein betreedt ziet meteen, werken hier is niets voor watjes. Maar waar vind je tegenwoordig goede medewerkers die niet bang zijn om hun handen vies te maken? Marc Stroucken, bedrijfsleider bij Thijssen Emans & Co had nooit gedacht dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een oplossing zouden bieden. Maar inmiddels weet hij wel beter.

Thijssen Emans & Co

Een nieuwe wereld

De eerste kennismaking van Thijssen Emans & Co met het WerkgeversServicepunt gaat enkele jaren terug. In hartje Reuver – op het terrein van een oude greswarenfabriek – ontwikkelt de gemeente in eigen beheer een nieuwe, duurzame woonwijk: Oppe Brik. Na jaren van zware industrie moest de bodem worden gereinigd en oude gebouwen worden gesloopt. Thijssen Emans & Co kreeg de opdracht op één voorwaarde: bij de sloopwerkzaamheden moesten mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ingezet worden. “Dat was voor ons een nieuwe wereld”, vertelt bedrijfsleider Marc Stroucken. “In eerste instantie denk je toch aan mensen die veel begeleiding nodig hebben of die helemaal niet wíllen werken.”

Dat beeld moest Marc al redelijk snel bijstellen. “Twee jaar lang hebben via het WerkgeversServicepunt doorlopend drie mensen bij ons gewerkt. Dat ging zo goed dat we een van de medewerkers na afloop van het project in vaste dienst hebben genomen. Natuurlijk hebben we ook met verloop te maken gehad. En ja, niet iedereen was even gemotiveerd. Maar dan is het juist fijn om samen te werken met een partij als het WerkgeversServicepunt die de kaders beheert en die belangrijke stok achter de deur is. En geloof me, het was geen softe boel.”

.

"De samenwerking is prettig en de nazorg is goed."

Geen vacature, toch een match

Na het project op Oppe Brik, bleef de lijn tussen Thijssen Emans & Co en het WerkgeversServicepunt open. “Het leek ons waardevol om contact te blijven houden”, vervolgt Marc, “om bijvoorbeeld projectgerelateerde of seizoensgebonden vacatures in te vullen.” Dat was bij het WerkgeversServicepunt niet tegen dovemansoren gezegd. Toen accountmanager Dewi Vromen in contact kwam met een potentieel interessante kandidaat voor Thijssen Emans & Co, trok ze de stoute schoenen aan en stelde hem voor. Marc: “We hadden op dat moment helemaal geen vacature. Maar een tijdje later zochten we iemand die onder andere kon assisteren bij de maalinstallatie. Samen met het WerkgeversServicepunt hebben we een profiel opgesteld en toen was de link snel gelegd. En de geschiedenis herhaalde zich: ook een andere kandidaat uit het netwerk van Dewi kon aan de slag bij Thijssen Emans & Co. Marc heeft dus in het WerkgeversServicepunt een goede partner voor personeelsvoorziening gevonden. “De samenwerking is prettig en de nazorg is goed. Doordat de gemeente een van de partners in het WerkgeversServicepunt is, is de drempel om iemand aan te nemen lager. Je bent eerder geneigd om iemand een kans te geven.”

 

Echt mannenwerk

Door de samenwerking met het Werkgevers- Servicepunt heeft Marc geleerd om op een andere manier naar vacatures te kijken. “Je bent gewend om de kijken naar bijvoorbeeld opleidingen. Maar heel eerlijk, in onze wereld is dat in eerste instantie minder relevant. Thijssen Emans & Co is een bedrijf van rough stuff: slopen, stenen breken, asbest verwijderen, bigbags vullen, materiaal opzakken… het is echt mannenwerk. Je moet hier niet bang zijn om je handen vies te maken. Niet iedereen is daarvoor in de wieg gelegd. Dus een selectie op basis van motivatie en affiniteit met de business is veel belangrijker dan een diploma of certificaat. Daar kunnen we later voor zorgen.” En Marc voegde de daad bij het woord. Medewerker Errol volgt een cursus tot heftruckchauffeur en medewerker Roy krijgt een opleiding ‘Deskundig asbest verwijderen.’

Een selectie op basis van motivatie en affiniteit met de business is veel belangrijker dan een diploma of certificaat.
Marc Stroucken
Bedrijfsleider Thijssen Emans & Co