Wie regelmatig over de A67 richting Eindhoven rijdt, moet ’t zijn opgevallen: ter hoogte van de afslag Sevenum is de afgelopen maanden een reusachtig nieuw gebouw verrezen. Het is het onderkomen van het Family Entertainment Center Sevenum, een enorm ambitieus initiatief van ondernemersechtpaar Karin en Ronald Hoppzak, bekend van onder andere vakantiepark De Schatberg. Ruim vier jaar duurden de voorbereidingen, van het eerste prille idee tot de opening van het ABC Restaurant in maart jongstleden. In de tussenliggende maanden moesten Ronald en Karin heel wat beren op de weg trotseren, variërend van licentiestrubbelingen tot bouwperikelen. Een uitdaging waar Karin met name haar tanden in zette, was het vinden van nieuwe medewerkers, zo’n 150 in totaal. Samen met het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg ontwikkelde ze een enorm doelmatig en efficiënt proces voor de werving en selectie van koks, keukenhulpen, afwasmedewerkers, bedieningsmedewerkers en medewerkers in de huishouding. Het resultaat? Een maand voor de opening waren nagenoeg alle vacatures vervuld. Een hele zorg minder!

ABC Restaurant Sevenum

Slim proces

“We vonden het enorm spannend of we wel de juiste mensen konden vinden”, trapt Karin Hoppzak af. “Voor het ABC Restaurant zochten we de meeste mensen. Daarom hebben we dit concept als vertrekpunt genomen voor het wervings- en selectieproces. De vacatures die we hadden voor de twee speelconcepten – Mattel Play! Sevenum en The Portal Action House – hebben we in the slipstream meegenomen.”

Karin vond het moeilijk om in te schatten of genoeg mensen warm zouden lopen voor het concept en de bijbehorende werktijden. “Enerzijds verwachten we best veel van mensen, anderzijds hebben we ook veel te bieden. We zijn van woensdag tot en met zaterdag geopend van 16.30 tot 22.00 uur en op zondag openen al om 11.00 uur onze deuren. In vergelijking met andere horecagelegenheden hebben we dus best fijne werktijden. Aan de andere kant, wie veel uren wil maken, moet ook veel dagen werken omdat de diensten relatief kort zijn. Ik had geen idee hoe kandidaten hierop zouden reageren.”

Een bijkomende complexiteit was de omvang van de groep. Het selecteren van een grote groep medewerkers is geen sinecure, zeker niet als je het een beetje efficiënt wilt aanvliegen. Karin is blij dat ze kon rekenen op de hulp van het WerkgeversServicepunt Noord-Limburg. “In alle drukte was ’t voor ons ondoenlijk om voor alle 150 vacatures aparte sollicitatiegesprekken te gaan voeren”, vervolgt Karin. “Het WSP gaf ons gelukkig goede handvaten voor een slim proces.

Samen hebben we op verschillende momenten informatiebijeenkomsten georganiseerd. Iedereen die interesse had om bij ons te komen werken, kon zo’n bijeenkomst bijwonen. Het voordeel is dat je in een relatief korte tijd een grote groep mensen kunt vertellen over het concept en de inhoud van de functies. Pas na zo’n informatiebijeenkomst konden geïnteresseerde kandidaten ook daadwerkelijk solliciteren. Tijdens de eerste bijeenkomsten liep ’t meteen storm. Ja, dat was wel even een aangename verrassing.”

Rollenspellen

Bij de selectie van kandidaten lette Karin en haar collega’s vooral op competenties. “Met alle respect, opleiding of werkervaring zijn voor ons niet zo belangrijk. Gastvrijheid, kwaliteit en flexibiliteit zijn daarentegen essentieel. Onze gasten moeten echt het gevoel hebben dat ze er even helemaal uit zijn. Onze ambiance draagt daar aan bij, maar medewerkers maken dan toch echt het verschil.

"Opleiding of werkervaring zijn voor ons niet zo belangrijk. Gastvrijheid, kwaliteit en flexibiliteit zijn daarentegen essentieel."
Het WSP had ervaring met de ontwikkeling en uitvoering van groepsassessments om de competenties van kandidaten goed in beeld te brengen. Die aanpak hebben we samen verder uitgewerkt en dit heeft geleid tot selectiebijeenkomsten. Met behulp van rollenspellen en opdrachten die kandidaten in kleine groepen moesten uitvoeren, kregen we snel een goed beeld van hoe ze op de voor ons belangrijke competenties scoorden. Super doeltreffend dus.”
Op 1 februari traden de eerste medewerkers in dienst. Hen wachtte een intensief trainingsprogramma, gevolgd door enkele testdagen net voor de opening op 18 maart. De eerste reacties van bezoekers zijn lovend, waarbij vooral de vriendelijkheid van medewerkers in het oog springt. Missie volbracht? “Nou ja, bijna”, zegt Karin lachend. “Nu nog de twee speelconcepten afronden.” Kleine én grote kinderen moeten hun nieuwsgierigheid nog even bedwingen. Als alles volgens plan verloopt gaan Mattel Play! Sevenum en The Portal Action House eind april open.

Family Entertainment Center Sevenum

Food en fun onder één dak

Het Family Entertainment Center Sevenum brengt drie unieke concepten onder één dak. ABC Restaurant Sevenum opende begin maart haar deuren; iets verder in het voorjaar gaan Mattel Play! Sevenum en The Portal Action House ook open voor het publiek.

1. ABC Restaurant Sevenum

Twee of drie uur lang all-in genieten van de lekkerste gerechten en snacks uit maar liefst 11 verschillende keukens. Mexicaanse burrito’s, oudhollandse pannenkoeken, een smakelijk visje, een knapperige pizza of verse sushi… er is letterlijk voor elk wat wils. Door de opzet met gezellige hoekjes, kleinschalige restaurantjes en pittoreske balkons, biedt het ABC Restaurant met ruim 1100 zitplaatsen, een gezellige ambiance voor een avond uit.

2. Mattel Play! Sevenum

Een interactief speelconcept waar kinderen tot tien jaar – samen met hun ouders – allerlei avonturen kunnen beleven en feestjes kunnen vieren met hun favoriete tekenfilmhelden zoals Brandweerman Sam™, Bob de Bouwer™, Thomas de Trein™ en Angelina Ballerina™. Daarnaast kunnen kinderen hun eigen creaties bouwen in de Mega Construx™ and Mega Bloks® zones en uren plezier hebben in de Mattel Play! Roller Disco.

3. The Portal Action House

The Portal Action House is een concept speciaal ontwikkeld voor tieners en jongvolwassenen, boordevol sportieve obstacles zoals een freerunningbaan, trampolines en een pumptrack. Deelnemers worden uitgedaagd om in een virtuele gamewereld de slechteriken Browzer, Monsteroid en Shredbull te verslaan en uiteindelijk de gekidnapte prinses Reya te bevrijden.

In alle drukte was ’t voor ons ondoenlijk om voor alle 150 vacatures aparte sollicitatiegesprekken te gaan voeren. Het WSP gaf ons gelukkig goede handvaten voor een slim proces.
Karin Hoppzak
Eigenaar family Entertainment Center Sevenum